Šriftas
A A A
Fonas
Iliustracijos

Lietuvos aviacijos gairės iki 2030 m. Ką įgyvendinti planuoja TKA?

06 Diena

Susisiekimo ministras Marius Skuodis pristatė Lietuvos aviacijos gaires iki 2030 m. Jose – oro transporto jungčių didinimas ir aplinkai draugiškos aviacijos plėtra.

Transporto kompetencijų agentūrai (TKA) skirtų tikslų sąraše:

  • FAA pripažinimas, kad TKA Lietuvos vežėjų priežiūra vykdoma pagal ICAO standartus. Lietuvos priskyrimas 1 kategorijai pagal IASA (International Aviation Safety Assesment) programą atvertų Lietuvos vežėjams JAV rinką. Šiam tikslui pasiekti reikia tinkamai pasirengti FAA auditui ir sėkmingai jį „įveikti“;
  • bepiločių orlaivių integravimas į bendrą oro eismą nustatant „U-space“ oro erdves;
  • memorandumų dėl ISAGO ir (arba) IOSA programų, skirtų nacionalinių priežiūros institucijų gebėjimams didinti, stiprinimas.

Nuo 2019 metų pradžios TKA yra viena iš institucijų, vykdančių Lietuvos civilinės aviacijos valstybinį valdymą, apimantį aviacijos specialistų licencijavimą, aerodromų ir aviacijos organizacijų sertifikavimą bei aviacijos subjektų priežiūros funkcijas. 2019 m. įvykdžius CAA (Civilinės aviacijos administracijos)   reformą buvo siekiama įgyvendinti principą „vartotojas moka“ ir TKA veiklą orientuoti tiek į veiksmingą priežiūros institucijos funkcijų vykdymą, tiek į kokybiškų, į naudotojų poreikius orientuotų aviacijos priežiūros paslaugų teikimą. Civilinės aviacijos valstybinį valdymą vykdo ir Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). Tačiau iki šių dienų susiduriama su TKA ir LTSA vykdomų funkcijų dubliavimu, taip pat yra funkcijų, kurios nepriskirtos nei vienai institucijai. COVID-19 pandeminis laikotarpis dar labiau išryškino 2018 m. CAA įvykdytos reformos trūkumus.

Atsižvelgiant į aukščiau paminėtą bei kitus Lietuvos aviacijos gairėse išvardintus CAA reformos trūkumus, vienas iš gairėse numatytų tikslų  yra TKA ir LTSA veiklos funkcijų peržiūra, struktūrizavimas, išgryninimas ir priimtų sprendimų įgyvendinimas. Tikslas – sukurti ES ir ICAO reikalavimus atitinkantį, į verslo plėtrą ir jo poreikius operatyviai gebantį reaguoti civilinės aviacijos veiklos priežiūros sistemos modelį Lietuvoje. Minėtų sprendimų įgyvendinimui skirtas terminas – iki 2024 metų pabaigos.

Nustatytus tikslus įgyvendinti siūloma pasitelkiant analogiškus, panašius į kitose šalyse taikomus, civilinės aviacijos priežiūros sistemos modelius. Vienas tokių pavyzdžių: IATA patirtis įgyvendinant IOSA ir ISAGO programas.

Aviacijos gairėse numatyta ir tai, kad vertindamos valstybės galimybes prisidėti prie bendrosios (laisvalaikio) aviacijos veiklos plėtros, Susisiekimo ministerija ir TKA turėtų ieškoti galimybių tęsti iki šiol taikytą valstybės priežiūros funkcijų finansinės naštos mažinimo (dalinio TKA rinkliavų kompensavimo) programą.

Daugiau apie aviacijos gaires iki 2030 m.: https://sumin.lrv.lt/lt/naujienos/m-skuodis-tarp-svarbiausiu-darbu-lietuvos-aviacijos-srityje-oro-transporto-jungciu-didinimas-ir-aplinkai-draugiskos-aviacijos-pletra